El
model TPACK és l'acrònim de l'expressió en anglès "Tecnhological PedAgogical Content Knowledge" resulta
molt convincent per a entendre la integració de les TIC en l'educació des del
punt de vista de la formació docent.
Fent referència al saber formal
docent podem dir que aquest model implica una combinació entre el coneixement disciplinar i el coneixement pedagògic. La intersecció
d'aquests dos coneixements dona lloc al coneixement pedagògic disciplinar. Es a
dir, saber què ensenyar i com ensenyar-lo.
Amb l'arribada de les tecnologies a
l'aula, apareix un element més, el coneixement
tecnològic. Aquest coneixement inclou: comprendre el lloc de les tics en la
vida quotidiana i en l'aprenentatge, dominar habilitats digitals i l'ús de
dispositius tecnològics i per últim conèixer diverses ferramentes digitals.
L'objectiu principal d'aquest model és integrar aquests
tres tipus de coneixement per a donar lloc al Coneixement Tecnològic Pedagògic Disciplinar. Aquest és el
coneixement que un docent necessita per
a poder integrar la tecnologia en el procés educatiu.
En definitiva, el model TPACK
constitueix un marc teòric interessant per a una integració de les tecnologies
en l'ensenyament. Reconeix la importància dels tres components fonamentals i es centra en les múltiples interaccions que
existeixen entre ells. Cal recordar que aquest model necessita una important
tasca de desenvolupar en la pràctica docent els seus principis amb intenció
d'avançar en temes fonamentals com la teoria del aprenentatge de les TIC, la
didàctica i us de es tecnologies, la formació del professorat, la innovació
educativa, la investigació en l'acció etc..
No hay comentarios:
Publicar un comentario