El
model instructiu en ensenyament relacionat amb les TIC que hem triat és el de
l’aprenentatge per descobriment de Jerome Bruner, el qual, en lloc de proporcionar
els continguts de forma passiva, els
alumnes descobreixen els conceptes i les seues relacions, reordenant-los perquè
siguen assolits al seu esquema cognitiu propi, per adquirir activament per si
mateixos el coneixement. Per tant, podem dir que els seus objectius bàsics per
al ensenyament són: disposar la seqüència dels elements de forma que
l'estudiant perceba l'estructura conscientment, i la relació entre aquests per
facilitar la retenció del coneixement; promoure la transferència utilitzant
també el contrast de conceptes; fer que l’estudiant s’involucre de manera
activa i construeix el seu aprenentatge mitjançant l’acció directa, fomentant
així el desenvolupament de les competències per aprendre a aprendre; anar del
que és concret al que és més abstracte en funció del grau de maduració de
l'estudiant, tot possibilitant l'experiència dels alumnes, així com fer revisions
periòdiques a conceptes ja apresos (retroalimentació).
Per
altra part, aquest model s’inspira en uns principis bàsics amb els que Bruner
fonamenta la seua teoria, que defensen la diversitat dels subjectes i dels
esdeveniments, la categorització com a forma i capacitat de distinció entre
objectes i esdeveniments, que tota conducta implica categorització segons la
personalitat de l’individu, i que l'aprenentatge implica sempre categorització i
adquisició de conceptes, tot per classificar els estímuls segons les
semblances, perquè es redueix la complexitat de la realitat, s’identifiquen els
objectes, i es reduisca la necessitat d'aprenentatge constant. Hi ha per tant
tres mètodes oferits per l’autor i que permeten conèixer, i són: 1. El mètode
Enatiu (acció); 2. El mètode Icònic (imatge); i 3. El mètode simbòlic
(llenguatge). Podem dir a més, que com a contribució al procés
d'ensenyament-aprenentatge, s’ensenya als alumnes el camí per aprendre a
aprendre, motivar-se, enfortir el seu autoconcepte, i fomenten la responsabilitat
davant les tasques, és a dir, desenvolupa les capacitats de recerca de
l’estudiant.
No hay comentarios:
Publicar un comentario