viernes, 1 de marzo de 2013

L’aprenentatge per descobriment de Jerome Bruner i les TIC.


El model instructiu en ensenyament relacionat amb les TIC que hem triat és el de l’aprenentatge per descobriment de Jerome Bruner, el qual, en lloc de proporcionar els continguts de forma passiva,  els alumnes descobreixen els conceptes i les seues relacions, reordenant-los perquè siguen assolits al seu esquema cognitiu propi, per adquirir activament per si mateixos el coneixement. Per tant, podem dir que els seus objectius bàsics per al ensenyament són: disposar la seqüència dels elements de forma que l'estudiant perceba l'estructura conscientment, i la relació entre aquests per facilitar la retenció del coneixement; promoure la transferència utilitzant també el contrast de conceptes; fer que l’estudiant s’involucre de manera activa i construeix el seu aprenentatge mitjançant l’acció directa, fomentant així el desenvolupament de les competències per aprendre a aprendre; anar del que és concret al que és més abstracte en funció del grau de maduració de l'estudiant, tot possibilitant l'experiència dels alumnes, així com fer revisions periòdiques a conceptes ja apresos (retroalimentació).

Per altra part, aquest model s’inspira en uns principis bàsics amb els que Bruner fonamenta la seua teoria, que defensen la diversitat dels subjectes i dels esdeveniments, la categorització com a forma i capacitat de distinció entre objectes i esdeveniments, que tota conducta implica categorització segons la personalitat de l’individu, i que l'aprenentatge implica sempre categorització i adquisició de conceptes, tot per classificar els estímuls segons les semblances, perquè es redueix la complexitat de la realitat, s’identifiquen els objectes, i es reduisca la necessitat d'aprenentatge constant. Hi ha per tant tres mètodes oferits per l’autor i que permeten conèixer, i són: 1. El mètode Enatiu (acció); 2. El mètode Icònic (imatge); i 3. El mètode simbòlic (llenguatge). Podem dir a més, que com a contribució al procés d'ensenyament-aprenentatge, s’ensenya als alumnes el camí per aprendre a aprendre, motivar-se, enfortir el seu autoconcepte, i fomenten la responsabilitat davant les tasques, és a dir, desenvolupa les capacitats de recerca de l’estudiant.



No hay comentarios:

Publicar un comentario