TEORIA MEDIACIONAL DE VYGOTSKY I LES TIC.
Cada alumne es troba inclòs en un societat
que canvia contínuament (innovació tecnològica, canvis socials, culturals,...).
i per tant, ha d’adaptar-se a aquests canvis mitjançant l’aprenentatge.
Vygotsky és l’autor més important pel que
fa a l’aprenentatge d’aquesta teoria mediacional des de la perspectiva
psicopedagògica i ens diu que els xiquets aprenen gràcies a la interacció
social (grup d’iguals, família, mestres,...), per això l’aprenentatge
cooperatiu és molt important per al seu desenvolupament. Per a fonamentar el
disseny de l’aprenentatge te molta importància l’aprenentatge social, és a dir,
a través d’un context cultural determinat.
Vygotsky diferencia 3 zones en els
processos d’aprenentatge dels alumnes:
- Zona de desenvolupament real (situació inicial en què es troba l’alumne).
- Zona de desenvolupament potencial (distància entre el nivell de resolució d’una tasca que una persona pot aconseguir actuant independentment i el nivell que pot aconseguir amb l’ajuda d’un company més competent o expert en eixa tasca).
- Zona de desenvolupament pròxim (espai on una persona pot treballar i resoldre problemes o realitzar una tasca en col·laboració o ajuda d’un adult o un altre company de forma que ell a soles no podria aconseguir individualment).
En aquesta teoria les TIC suposen un
material per a exercir una funció de mediadores per a l’aprenentatge. Com ho fa
Vigostky en les tres zones diferents és fonamental el paper de l’adult i els
companys en aquest procés, oferint una tasca d’”andamiatge” que serà un suport
per a l’alumne en el seu aprenentatge.
Comptat i debatut, les TIC són un suport
per a l’aprenentatge de l’alumne i permeten l’avantatge d’utilitzar-les de
forma col·lectiva, en aquest cas amb tot el grup-classe. Les TIC són usades pel
mestre per a interactuar amb els seus alumnes i ell guia el procés
d’aprenentatge d’aquests (encamina als alumnes perquè facen una recerca
adequada d’informació).
No hay comentarios:
Publicar un comentario